Apple CarPlay er vanedannede, og sort skærm er no-go, se hvordan du fixer problemet.
En sort skærm hjælper dig ikke ret meget, når du skal finde vej med Apple CarPlay. Heldigvis kan vi navigere dig ud af problemet med disse trin.
Sort skærm på Apple CarPlay
Det kan være meget frustrerende, hvis du bare bliver mødt af en sort skærm, når du starter dit Apple CarPlay i bilen. Men heldigvis betyder den sorte skærm ikke nødvendigvis, at du står overfor en udskiftning af hverken din iPhone eller displayet i bilen. For der kan være en forholdsvist simpel løsning på problemet. Ofte kan det være en app, der går ind og spænder ben, så du bliver mødt med den sorte skærm i Apple CarPlay. Men der kan også være tale om en mindre fejl i din iPhone.
Vi giver dig herunder 9 tips til, hvordan du forhåbentligt kan løse problemet med den sorte skærm.
Sådan løser du problemet med sort skærm på Apple CarPlay
Der kan som sagt være flere ting, der spiller ind og påvirker dit Apple CarPlay, så du kun får en sort skærm frem. Derved kan du hverken bruge Apple CarPlay til at spille musik, foretage telefonopkald eller finde vej i trafikken. Da der kan være mange forskellige ting, der spænder ben, vil der også være forskellige løsninger, der skal til for at bringe alt i orden igen. Vi har herunder samlet 9 forslag til, hvordan du kan komme på rette vej igen.
Trin 1: Genstart din iPhone
Det første du med fordel kan gøre, er at genstarte din iPhone. Det er din iPhone, der afspiller CarPlay på skærmen i din bil, derfor er det meget sandsynligt, at det også er her, du skal finde problemet, der er skyld i den sorte skærm. Det er både nemt og hurtigt at afprøve, om en genstart af din iPhone kan afhjælpe problemet.
Du kan genstarte din iPhone på følgende måde:
- Tryk på hhv. tænd/sluk-knappen og lydstyrke op-knappen på din iPhone på samme tid
- Skub derefter på tænd/sluk-knappen, som kommer frem på skærmen
- Når din iPhone er lukket ned, kan du vente et par sekunder og derefter tænde den igen
Prøv nu at tilslutte Apple CarPlay igen. Hvis det ikke har løst problemet, kan du prøve at gå videre til næste trin.
Trin 2: Genstart din bil
Når du først har prøvet at genstarte din iPhone, er det næste logiske skridt, at du også prøver at genstarte din bil. En genstart er nemlig ikke kun en frisk start for din iPhone, det virker også på andet elektronik. Derfor er en genstart af din bil også værd at forsøge. Du skal blot slukke helt for bilen og derefter starte den igen. Det giver hele bilens infotainmentsystem mulighed for at starte igen på en frisk.
Prøv at tilslutte Apple CarPlay igen. Hvis det har ikke løser problemet, kan du prøve at gå videre til næste trin.
Trin 3: Tjek din forbindelse til CarPlay (kablet og trådløst)
Det næste, der giver god mening at tjekke, er om problemet måske findes i forbindelsen mellem din iPhone og din bil. Du kan tilslutte Apple CarPlay på to forskellige måde, nemlig trådløst eller via en kablet forbindelse. Om du kan bruge en trådløs forbindelse afhænger af, hvilken bil du kører rundt i. Du kan hurtigt tjekke, om problemerne med din Apple CarPlay skyldes forbindelsen fra din iPhone til din bil.
Hvis du har forbundet din iPhone til din bil via et kabel, skal du sørge for, at USB-kablet du bruger er tilslutte korrekt til både iPhone og bil. Du kan eventuelt afbryde forbindelsen og derefter forbinde igen. Det gør du ganske enkelt ved at tage kablet ud af begge stik, både på iPhone og bil, for derefter at sætte det i igen. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det kabel, du bruger er defekt, kan du prøve at bytte det ud med et andet kabel.
Har du derimod valgt at forbinde din iPhone til din bil med en trådløs forbindelse, er der ikke noget USB-kabel, du kan teste. Men du kan sagtens teste selve forbindelsen alligevel. Det gør du blot ved at sørge for, at din iPhone både har Bluetooth og Wi-Fi aktiveret aktiveret samt at sørge for, at din bil også har Bluetooth-tilstand til tilslutning. Du kan ligeledes vælge at afbryde forbindelsen og oprette denne igen, ligesom hvis du havde en kablet forbindelse.
Prøv at tilslutte Apple CarPlay igen. Hvis det har ikke løser problemet, kan du prøve at gå videre til næste trin.
Trin 4: Opdater iOS
Hvis det ikke har løst problemet, at du har genstartet din iPhone og tjekket forbindelsen, kan problem også være, at din iPhone måske ikke er opdateret til det nyeste styresystem. Apple kommer nemlig løbende med nye iOS opdateringer. Både dem, der giver dig et helt nyt styresystem, eks. fra iOS 16 til iOS 17, men også opdateringer, der "blot" retter småfejl og sørger for opdatering af sikkerheden. Begge typer af opdateringer i iOS vil ofte byde på fejlrettelser. Derfor er det oplagt, at du som næste trin kigger på, om der mon er nogle opdateringer til din iPhone, som du måske endnu ikke har installeret.
Du kan opdatere din iPhone på følgende måde:
- Åbn Indstillinger på din iPhone
- Gå til Generelt
- Vælg Softwareopdatering
Hvis der er nye opdateringer tilgængelige, vil du kunne finde dem her. Så er det blot om at følge instruktionen på skærmen.
Prøv at tilslutte Apple CarPlay igen. Hvis det har ikke løser problemet, kan du prøve at gå videre til næste trin.
Trin 5: Sluk VPN
Der kan være flere fordele ved at bruge VPN, men du skal være opmærksom på, at brugen kan forstyrre dit netværk. Det kan blandt andet medføre, at der opstår fejl med CarPlay. En af disse mulige fejl er, at skærmen kan blive helt sort. Så har du slået VPN til på din iPhone, kan du med fordel vælge at slå slukke for den og derefter genoprette forbindelsen til dit internet.
Der er en god chance for, at det kan løse problemet. Ellers må du gå videre til næste trin.
Trin 6: Sørg for, at Siri er tændt
For at kunne bruge CarPlay sammen med funktionerne i Siri, skal skal du sikre dig, at Siri er tændt. Det er ikke sikkert, at du selv har været inde og rode med indstillingerne, for det kan godt blive deaktiveret ved en fejl, hvis du eksempelvis har gennemført en opdatering.
Du kan aktivere Siri på din iPhone på følgende måde:
- Åbn Indstillinger på din iPhone
- Åbn Siri & søgning
- Vælg mellem "Siri" eller "Hej Siri", og indstil Siri
Du kan herefter vælge at tillade Siri, når din iPhone er låst. På den måde kan du også få adgang til CarPlay via Siri, mens du kører. Hvis det ikke løser dig problem, kan du gå videre til næste trin.
Trin 7: Tjek begrænsninger for privatliv og indhold
Hvis ovenstående ikke har givet det ønskede resultat, er det tid til at tage det hele et skridt videre. Nu begynder vi ar bevæge os lidt mere ind i apps og indstillinger, der kan være med til at spænde ben for afviklingen af din Apple CarPlay. For årsagen til problemet kan også godt ligge i de indstillinger, der valgt på din iPhone. Du kan nemlig ikke bruge CarPlay, hvis denne ikke er tilladt under kategorien indholdsbegrænsninger på din iPhone. Det er ikke sikkert, at du selv har været inde og rode med indstillingerne, for det kan godt blive deaktiveret ved en fejl, hvis du eksempelvis har gennemført en opdatering.
Du kan kontrollere, at alle indstillingerne til Apple CarPlay står korrekt på følgende måde:
- Åbn Indstillinger på din iPhone
- Vælg Skærmtid
- Herefter vælges Privatliv og indholdsbegrænsninger
- Gå til Tilladte apps
- Hvis CarPlay ikke allerede er på listen over tilladte apps skal du aktivere den
Nu er der ingen privatlivsindstillinger, der gør at CarPlay ikke virker. Så prøv at tilslutte Apple CarPlay igen. Hvis det har ikke løser problemet, kan du prøve at gå videre til næste trin.
Trin 8: Glem din bil fra iPhone CarPlay-indstillinger
Hvis løsningen ikke er fundet under privatlivsindstillingerne, er der andre stedet, hvor du også kan prøve at ændre indstillinger. Du kan nemlig vælge at glemme din bil fra CarPlay-indstillingerne på din iPhone. Derved nulstiller du forbindelsesindstillingerne mellem din bils infotainmentsystem og din iPhone. Dette kan være med til at løse eventuelle konfigurationsproblemer.
Det gøres på følgende måde:
Åbn Indstillinger på din iPhone
Gå til Generelt
Tryk på CarPlay
Find din bil på listen
Tryk på Glem denne bil
Nu kan du indstille CarPlay forfra på din bil. Det skal du gøre ved at oprette forbindelse til Apple CarPlay på samme måde, som du gjorde første gang. Hvis dette ikke løser problemet, kan du gå videre til næste trin.
Trin 9: Kontakt Apple-support
Hvis der ikke er nogle af de ovenstående trin, der har løst dit problem med den sorte skærm på Apple CarPlay, er det tid til at trække på eksperternes hjælp.
Det kan være, at årsagen til, at ovenstående metoder ikke fungere for dig, er at der er en fejl i din bils infotainmentsystem eller med din iPhone. Hvis du har brug for fejlfinding på dit Apple produkt, kan du kontakte Apples kundesupport. Hvis du det er din bil, du har brug for en fejlfinding på, bør du gå til et værksted.