Sådan undgår du konstant at blive forstyrret af det insisterende pop op-vindue, der oplyser at "Adgangskoder er låst" på din Mac.
Der er ingen tvivl om, at det er super smart, at du med Touch ID på din Mac, kan gemme dine koder og oplysninger og hurtigt logge dig ind på din Mac. Men det ændrer desværre ikke på, at det kan være frustrerende, hvis du oplever, at du hele tiden skal forholde dig til det pop op-vindue, der oplyser dig om, at dine adgangskoder er låst.
Heldigvis findes der flere måde, hvorpå du kan løse problemet, hvis du føler, at du alt for ofte bliver forstyrret i dit arbejde, når fejlmeddelelsen popper op på skærmen.
Touch ID og adgangskoder til Mac
Hvis du har en Mac eller et Magic Keyboard, der har Touch ID, kan du vælge at bruge denne funktion, når du skal logge ind på din Mac eller til at gemme adgangskoder, så du ikke selv behøver at taste disse ind eller overhovedet at huske på dem alle.
Din Mac kan gemme optil fem fingeraftryk. Derfor kan du også nemt sætte din Apple computer op til at flere brugere kan logge ind med hvert deres fingeraftryk, hvis I er flere om at bruge computeren. Du kan blot vælge at føje et fingeraftryk til hver aktuel brugerkonto, der er oprettet på computeren.
På samme måde kan du også vælge at bruge Touch ID, når du skal godkende et køb i enten iTunes Store, App Store eller Apple Books Du kan også bruge Touch ID til at udfylde dit brugernavn, dine forskellige adgangskoder og eventuelt også dine kreditkortoplysninger i Safari og andre apps, hvor du ikke selv vil udfylde disse hver gang.
Desværre er der også en bagside af mønten, for du kan flere gange dagligt blive mødt med et pop op-vindue, der oplyser dig om, at dine adgangskoder er låst. Det er en fejlmeddelelse, der kan virke meget forstyrrende i længden, men heldigvis er der flere ting, du selv kan gøre, hvis du føler, at visningen af vinduet har taget overhånd.
Sådan fjerner du pop op-vinduet "Adgangskoder er låst" på din Mac
Hvis du gerne vil undgå at blive forstyrret af det lille vindue, der dukker op på skærmen af din Mac og oplyser dig om, at dine adgangskoder er låst, har vi en række tips til dig.
Trin nr. 1: Sluk for autofyldfunktionen
Det første du kan gøre, er at lukke ned for for autoudfyldnings funktionen, der er på din Mac. Denne funktion er som standard slået til, men du kan vælge manuelt at slå den fra, så den ikke længere kører automatisk på din MacBook.
Du kan lave en deaktivering af Autofyld funktionen på følgende måde:
- Klik på Apple-menuikonet
- Vælg herefter Systemindstillinger
- Vælg Adgangskoder og du bliver bedt om enten at taste din adgangskode eller bekræfte Touch ID
- Tryk herefter på Indstillinger for adgangskode
- Sluk for til/fra-knappen for AutoFyld adgangskoder og adgangsnøgler
Mange gange kan deaktiveringen af autoudfyld læse problemet, når du oplever, at du får pop up-vinduer med fejlmeddelelser på din Mac. Hvis det ikke løser dit problem, kan du prøve at gå videre til trin nr. 2.
Trin nr. 2: Genstart din Mac
Oplever du ikke, at problemet med fejlmeddelesen er løst ved at du har deaktiveret autoudfyld på din Mac, kan næste skridt være, at du genstarter computeren. Nogle gange kan en genstart af computeren løse problemer. Da det ikke er noget, der tager særlig lang tid, er det helt klart et trin, der er værd at prøve.
Du kan genstarte din Mac på følgende måde:
- Klik på Apple-menuikonet
- Vælg Genstart din Mac i rullemenuen
- Der vises et pop op-vindue, hvor du skal trykke på knappen Genstart
- Skærmen på din Mac vil nu blive sort for herefter at starte op igen
- Indtast din adgangkode, når du bliver bedt om det
Som alternativ til at genstarte din Mac, kan du også vælge at slukke og herefter tænde den igen. Det giver det samme som en genstart. Hvis det ikke løser dit problem, kan du prøve at gå videre til trin nr. 3.
Trin nr. 3: Tryk på Escape-tasten på din Mac
Har du ikke haft held til at løse problemet med fejlmeddelelsen, der popper op på din skærm, ved at gennemføre trin nr. 1 og trin nr. 2, har vi et andet tip til dig. Der er ikke tale om en langsigtet løsning på problemet - snare tvært imod. Der er tale om en lille, hurtige og meget kortsigtet løsning på problemet. For du kan vælge at trykke på Escape-tasten, hver gang du bliver forstyrret af pop op-vinduet.
Det enkelte tast på dit tastatur gør, at vinduet omgående forsvinder og du derfor kan arbejde videre på computeren igen. Desværre er løsningen meget kortsigtet, for det løser på ingen måde problemet med, at vinduet kommer frem.
Så selvom der er tale om en løsning, der tillader dig at arbejde videre på din Mac, er der ikke tale om en reel løsning på selve problemet. Derfor vil vi opfordre dig til at kigge på, om du ikke kan finde en mere permanent løsning i denne guide, så du helt kan undgå problemet.
Dette trin, kan du også kun bruge, hvis fremkomsten af pop op-vinduet er en fejl og ikke en funktion. Du skal også være opmærksom på, at vis du bruger Escape-tasten, mens du har autoudfyld slået til på din Mac, så kan du ikke få adgang til dine adgangskoder.
Trin nr. 4: Slå "Brug Touch ID til at låse din Mac op" fra
Hvis du oplever, at du alt for ofte bliver forstyrret af, at du få fejlmeddelelsen frem på din skærm, kan du overveje, om du vil gå mere drastisk til værks. For kommer du frem til, at ulemperne ved at have Touch ID aktiveret på din MacBook rent faktisk er større end fordelene, kan du nemlig godt slå Touch ID fra. På MacBook Pro computere er Touch ID slået til som standard loginmetode. Men det betyder ikke, at du er bundet til at bruge Touch ID. Det er faktisk overraskende nemt at slå Touch ID fra, når du skal låse din Mac op.
Hvis du gerne vil slå "Brug Touch ID til at låse din Mac op" fra, kan du gøre det på følgende måde:
- Klik på Apple-menuikonet
- Vælg herefter Systemindstillinger
- Klik på Touch ID & Password
- Her kan du slå "Brug Touch ID til at låse din Mac op" fra
Næste gang du starter din Mac op, vil du ikke længere blive bed om at bruge Touch ID for at logge ind. Du kan med fordel vælge at genstarte din Mac, for at se, om trin nr. 4 har løst problemet. Hvis ikke, kan du gå videre til trin nr. 5.
Trin nr. 5: Deaktiver Brug Touch ID til automatisk udfyldning af adgangskoder
Hvis trin nr. 4 ikke helt løser dit problem, kan du vælge at tage det et skridt videre. For du kan også vælge at deaktivere brugen af Touch ID, når der skal udfyldes adgangskoder på din Mac.
Det gør du på følgende måde:
- Klik på Apple-menuikonet
- Vælg herefter Systemindstillinger
- Rul ned gennem listen, indtil du ser Brug Touch ID til automatisk udfyldning af adgangskoder
- Her kan du slå funktionen fra
- Genstart din Mac, for at se om problemet er løst
Hvis problemet er løst nu, behøver du ikke gøre mere. Du kan altid senere lave beslutningen om, hvis du føler, at det hjælper dig mere i din hverdag, hvis du har indstillet Touch ID til at gemme dine adgangskoder. Hvis du derimod oplever, at problemet ikke er løst, kan du i stedet gå videre til trin nr. 6 herunder.
Trin nr. 6: Tjek låseskærmindstillingerne på din Mac
Det kan være en løsning, at du skal kigge lidt nærmere på de indstillinger, der har med låseskærmen på din Mac at gøre, hvis du oplever, at du får pop op-vinduet med fejlmeddelelsen. Mere konkret, kan du kigge på de indstillinger, du har valgt under punktet "Kræv adgangskode efter skærmskåner starter eller skærm slukkes". Der er med denne indstilling tale om en sikkerhedsforanstaltning, der skal være med til at sikre, at der ikke er nogle andre, der kan få adgang til dine oplysninger på din Mac, når du ikke er i nærheden af den. Indstillingen er sat til at bede om en adgangskode til at afbryde vågeblus. Så når du genoptager arbejdet på din Mac, skal du derfor logge ind, før du får adgang til computeren.
Men det er en opvejning mellem sikkerhed og det praktiske, når du skal vælge, hvor lang tid, der skal gå, fra du har skrevet på din Mac til det er nødvendigt at indtaste koder eller bruge Touch ID for at komme på den igen.
Du kan ændre indstillingerne på følgende måde:
- Klik på Apple-menuikonet
- Vælg herefter Systemindstillinger
- Klik på Læseskærm
- Vælg lokalmenuen for “Kræv adgangskode efter skærmskåner starter eller skærm slukkes”
- Indstil hvor lang tid der skal gå, før der skal indtastes en adgangskode
Forhåbentligt kan du nu slippe for, at du får pop op-vinduet med fejlmeddelelsen omkring adgangskoder på din Mac. Men har det ikke løst problemet, kan du gå videre til trin nr. 7.
Trin nr. 7: Log ud af Apple ID og log ind igen
Det er tit ubelejligt, hvis du er nødsaget til at logge ud af dit Apple ID på dine enheder, men har problemet ikke løst sig endnu, kan det være værd at prøve på nuværende tidspunkt.
Du logger ud og ind af dit Apple ID på din Mac på følgende måde:
- Klik på Apple-menuikonet
- Vælg herefter Systemindstillinger
- Vælg Apple ID profil
- I bunden af vinduet, kan du vælge Log ud
- Når din Mac har logget dig ud, skal du indtaste dine iCloud legitimationsoplysninger igen
Du er nu logget ind på ny og det har forhåbentligt løst dine problemer med pop op-vinduet. Hvis det ikke er tilfældet, kan du låse trin nr. 8 herunder.
Trin nr. 8: Opdater din software
Har du ikke haft den store succes med de ovenstående trin, kan det godt tyde på, at de fejlmeddelelser, der popper op på din Mac skyldes en fejl. Det er derfor værd at undersøge, om der er en tilgængelig opdatering af din Macs software. For ofte kan installation af den nyeste macOS-version være med til at løse forskellige problemer på computeren.
Du opdaterer din Mac til nyeste macOS på følgende måde:
- Klik på Apple-menuikonet
- Vælg herefter Systemindstillinger
- Gå herefter til Generelt
- Vælg Softwareopdatering
- Herunder kan du se, om der findes nye opdateringer til din Mac
- Finder du en tilgængelig opdatering, skal du trykke på Opdater nu og følge vejledningen
Det er svært at give et nøjagtigt bud på, hvor længe det tager at opdaterer styresystemet på din Mac, for det afhænger meget af din internetforbindelse. Men er der en ny opdatering tilgængelig af macOS, er det altid en god idé at opdaterer din Mac. På den måde er den altid bedst muligt klædt på til at hjælpe dig i din hverdag.