iOS 18: Mobildata virker ikke på min iPhone, hvad gør jeg?

Netværksproblemer opstår ofte på grund af forældede operatørindstillinger, forkert konfigurerede APN-oplysninger og konflikter med VPN-tjenester.

En iPhone uden mobildata er det samme som ingen iPhone - hvis du da ikke er i nærheden af et WiFi-hotspot.

Når mobildataforbindelsen ikke virker på din iPhone, så kan det skyldes flere årsager, som vi her afdækker og kommer med løsningsforslag til.

Trin 1: Opdatering af operatørindstillinger

Første sted at starte når du oplever netværksproblemer er at foretage en opdatering af operatørindstillinger, da manglende opdaterede operatørindstillinger mange gange kan være årsagen til at mobildata ikke virker på din iPhone.

Følg disse trin for at opdatere operatørindstillingerne i iOS 18:
  1. Åbn Indstillinger.
  2. Tryk på Generelt.
  3. Tryk nu på Om
  4. Rul ned på skærmen til Operatør.
  5. Hvis der er en opdatering tilgængelig, så vises den her.
  6. Tryk på den eventuelle opdatering og følg instruktionerne.
  7. Genstart herefter din iPhone for at kontrollere at indstillingerne er ændret korrekt.
Hvis en opdatering af operatørindstillinger ikke løser problemet med, at mobildata ikke virker, så skal du gå videre til trin 2 i vores vejledning.

Trin 2: Softwareopdatering af iOS 18

En af årsagerne til at mobildata ikke virker kan skyldes en fejl i iOS 18, og det kan løses ved en fejlrettelse i form af en opdatering af iOS 18.

Følg disse trin hvis du gerne vil opdatere din iPhone til iOS 18:
  1. Åbn Indstillinger.
  2. Tryk på Generelt.
  3. Vælg Softwareopdatering.
  4. Hvis der er en tilgængelig opdatering til iOS 18, så vises den her.
  5. Tryk på den eventuelle softwareopdatering og følg instruktionerne.
Hvis en softwareopdatering af iOS 18 ikke løser problemet med, at mobildata ikke virker, så skal du gå videre til trin 3 i vores vejledning.

Trin 3: Nulstilling af netværksindstillinger

Mange gange kan en nulstilling af netværksindstillingerne på en iPhone afhjælpe problemet med at mobildata ikke fungerer på din iPhone. Netværksindstillinger-sektionen administrerer Wi-Fi, Bluetooth og mobildataforbindelse. Selv små fejl i konfigurationen kan forårsage forstyrrelser i disse tjenester.

Følge disse trin for at nulstille netværksindstillinger i iOS 18:
  1. Åbn Indstillinger.
  2. Tryk på Generelt.
  3. Rul ned til bunden af skærmen og tryk på Overfør eller nulstil iPhone.
  4. Vælg herefter Nulstil.
  5. Tryk derefter på Nulstil netværksindstillinger.
Operationen nulstiller kun netværksindstillingerne og påvirker ikke gemte data og øvrige indstillinger på din iPhone.

Hvis en nulstilling af netværksindstillinger ikke løser problemet med, at mobildata ikke virker, så skal du gå videre til trin 4 i vores vejledning.

Trin 4: Deaktivering af evt. VPN-forbindelse

En VPN leder internettrafik gennem servere placeret forskellige steder, hvilket er ideelt til at undgå geografiske restriktioner. Langsomme og ustabile VPN-forbindelser kan sænke hastigheden og give indtryk af, at mobildata ikke virker korrekt.

Derfor kan det være en løsning at slukke for VPN-forbindelsen for at se, om det kan få mobildata til at virke igen.

Følge disse trin for at slukke for VPN-forbindelsen i iOS 18:
  1. Åbn Indstillinger.
  2. Rul ned og vælg VPN og administration af enhed.
  3. Træk skyderen til venstre for at slukke for VPN-forbindelsen.
  4. Bruger du en VPN-tredieparts-app, så skal du slukke for VPN-forbindelsen i denne app.
  5. Gentstart din iPhone.
Hvis en deaktivering af VPN-forbindelsen ikke løser problemet med, at mobildata ikke virker, så skal du gå videre til trin 5 i vores vejledning.

Trin 5: Geninstallation eller udskiftning af SIM-kort

En iPhone kræver et korrekt indsat og fungerende SIM-kort for at forbinde til netværket. Uden dette vil den ikke kunne modtage eller sende sms'er og opkald, eller tilgå mobildata.

Følg disse trin for at udtage SIM-kortet på en iPhone:
  1. Åbn SIM-kortholderen med en nål eller den medfølgende pin.
  2. Udtag SIM-kortholderen.
  3. Tag SIM-kortet ud af SIM-kortholderen.
  4. Undersøg SIM-kortet for fysiske skader som ridser og tjek for snavs og rengør kortet.
  5. Når der ikke er konstateret fysiske skader på SIM-kortet og det er rengjort, så isæt SIM-kortet i SIM-kortholderen igen.
  6. Genstart din iPhone.
  7. Er der stadigvæk problemer med mobildataforbindelsen, så kontakt dit mobilselskab, så du kan modtage et nyt SIM-kort.
  8. Isæt det nye SIM-kort i SIM-kortholderen.
  9. Genstart din iPhone.
Hvis en geninstallation eller udskiftning af SIM-kortet ikke løser problemet med, at mobildata ikke virker, så skal du gå videre til trin 6 i vores vejledning.

Trin 6: Gendannelse af iPhone til fabriksindstillinger

Hvis trin 1 til 5 ikke løser problemet med at mobildata ikke fungerer, så kan der være behov for at lave en nulstilling af den pågældende iPhone ved at foretage en gendannelse af iPhonen til fabriksindstillinger.

Følg disse trin for at gendanne en iPhone til fabriksindstillinger i iOS 18:
  1. Gå ind under Indstillinger på din iPhone.
  2. Herefter vælger du Generelt.
  3. Når du bladre ned kommer du til Nulstil som du skal vælge.
  4. Herunder skal du vælge Slet alt indhold og alle indstillinger
  5. Hvis du har funktionen Find min iPhone slået til, vil du blive bed om at skrive dit Apple-ID og kode
  6. Herefter skal du vælge Slet enhed
Når du har opsat din iPhone ingen og stadigvæk ikke kan få mobildata til at fungere korrekt, så skal din enhed til service, eller du må investere i en helt ny iPhone. Du kan også vælge at leve med, at det måske kun er, WiFi der fungerer.
Nyere Ældre